Mój motoryzacyjny styl życia

Kilka ciekawostek o oponach

michelin_alpin_6

Z opon samochodowych korzystamy każdego dnia. Zapewniają nam dobrą przyczepność czy odpowiednią drogę hamowania, czyli istotnie wpływają na nasze bezpieczeństwo. Zaś zimówki są nieocenione podczas intensywnych opadów śniegu czy na błocie pośniegowym. Co jeszcze ciekawego można powiedzieć o oponach?

Ciekawostki i fakty o samochodowych oponach

michelin_alpin_6

Opony bez bieżnika? Oczywiście. Opony typu „slick” pozbawione są bieżnika, dzięki czemu oferują najlepszą przyczepność, ale tylko an mokrej i czystej nawierzchni – dlatego stosowane są podczas wyścigów Formuły 1. Mają jednak jedną wadę. Nawet odrobina wody powoduje, że stają się bardzo śliskie – brak bieżnika powoduje problem z odprowadzeniem wody spod opony. 

Napompowanie opony azotem jest przydatne na wyścigach. Pozwala to lepiej przewidywać zmiany ciśnienia w rozgrzewającej się oponie. Użycie azotu na co dzień, jest co najwyżej modne, bo na pewno niepotrzebne przeciętnemu kierowcy. 

Słynny „ludzik Michelin”, inaczej Bibendum, jest jednym z najstarszych zarejestrowanych znaków towarowych na świecie – pierwszy raz pokazano go na wystawie w 1894 roku. To tylko pokazuje, jak długo opony Michelin są obecnie an rynku.

Najbardziej miękka guma jest używana do produkcji opon zimowych, dzięki czemu nawet po zmrożeniu opony zimowe są elastyczne. Niestety takie ogumienie nie nadaje się na wiosnę i lato, bo najzwyczajniej szybciej się zużywa.

Opony zimowe mają już ponad 80 lat!

Opony wynaleziono już w połowie XIX wieku, jednak opony zimowe dopiero pojawiły się w latach 30. XX wieku. Zimówki wymyśliła fińska firma Nokian Tyres, jednak już parę lat później wszyscy czołowi producenci ogumienia oferowali ogumienie do jazdy po śniegu i w ujemnych oponach, także dostępne były opony zimowe Michelin. 

Jednym z najpopularniejszych rozmiarów opon, jest 195/65R15. Na takim ogumieniu może poruszać się nawet około 30% aut.

Myślisz, że opony dzielą się tylko za letnią, zimową i ewentualnie całoroczną? Podział ogumienia jest trochę większy. Można podzielić opony ze względu na kształt bieżnika, gdzie wyróżniamy: slicki, rowkowe, klockowe, kolcowe, deszczowe, błotno-śniegowe czy nordyckie (znane też pod nazwą lodowe). Opony można też podzielić ze względu na ich budowę – mamy więc oponę diagonalną, radialną (promieniową), dętkową, bezdętkową, runflat czy opony XL (wzmacniane). 

Każda opona ma na sobie DOT, czyli datę produkcji opony. Jeżeli nawet mało jeździmy i nasze ogumienie wygląda prawie jak nowe, to z założenia opona nie powinna być dłużej wykorzystywana jak 10 lat od wspomnianej daty produkcji (niezależnie od wielkości bieżnika). 

Scroll To Top